Tiedot

Eastman Patents Camera - Historia


George Eastman patentoi käsikameran.

Rochesterin, NY: n kamera- ja linssiyhtiöiden historia

Tämä on monimutkaisin tarina, joka kattaa lähes 100 vuotta, ja minusta on usein vaikeaa selvittää, mitä todella tapahtui, ja selvittää lukuisia nimenmuutoksia, hankintoja ja yritysten yhdistelmiä, jotka tapahtuivat Rochesterissa, erityisesti vuosina 1890–1905. Pieniä yrityksiä perustettaisiin, usein toisen yrityksen työntekijöistä, ja yhtä usein ne epäonnistuisivat ja omaisuus tai omaisuus saisi saman tai toisen yrityksen. Myös yritykset järjestettäisiin usein uudelleen suuremmalla pääomalla ja uusilla virkamiehillä, joilla on usein eri nimi, ja on vaikea päättää, ovatko ne sama vai eri yhtiö. Eastman oli erityisen hyvä hankkia yritys ja sitten antaa sen toimia vuosia vanhalla nimellään, usein merkitsemällä tuotteisiinsa & quot; Eastman Kodak Company, seuraaja. & quot; Jopa yrityksen osoitteen löytäminen ei ole todellinen vihje omistajuudelle, koska usein kolme tai useampi yritys miehittää saman rakennuksen.

Minun on tässä vaiheessa tunnustettava Don Lyonilta saamani suuri apu erilaisten yritysten ja persoonallisuuksien selvittämisessä ja omistajanvaihdoksissa ja erityisesti siitä, että olen saanut tutustua hänen laajoihin tietueisiinsa ja tiedostoihinsa. Hänen pitäisi todella puhua tämä puhe minun sijasta. Olen saanut suurimman osan tiedoistani kaupungin hakemistoista ja myös osan George Eastman Housen luettelotiedostoista. Vaikka olen oppinut paljon Rochesterin lukuisista optisista ja kamerayrityksistä, tallenteeni ovat kaukana täydellisistä, ja epäilemättä jatketaan mielenkiintoisten tosiasioiden selvittämistä monien vuosien ajan. Jos joku havaitsee tarinassani virheen, toivon, että hän huomauttaa sen, jotta voin saada kaiken oikein niin pitkälle kuin se menee.

Olen hyvin tietoinen siitä, että minun olisi pitänyt aloittaa tämä tutkimus ennen kuin Rochesterin keskusta revittiin, jotta tilaa sisäsilmukalle ja Urban Renewal -hankkeelle saataisiin. Jotkut kadut ovat kadonneet kokonaan, monet ovat vaihtaneet nimensä, vanhoja rakennuksia on purettu, jotta ne saisivat tilaa pysäköintialueille, ja usein on toivotonta selvittää, missä yritys todella sijaitsi. Tätä ongelmaa on entisestään vaikeuttanut vuosina 1899 ja 1911 tapahtunut katujen numerointi.

Olen tietoisesti jättänyt pois yritykset, jotka ovat erikoistuneet pääasiassa kalvon, painopaperin, levypidikkeiden ja vastaavien valmistukseen, ja erityisesti optisia yrityksiä, jotka valmistavat vain silmälaseja, mikä on ollut erittäin aktiivista liiketoimintaa Rochesterissa vuosien varrella. Olen siis jättänyt mainitsematta viittaukset yrityksiin, kuten Haloid, Defender ja jopa Xerox! Kaksi suurta yritystä, Bausch, Lomb ja Kodak, ovat pitäneet huomattavan erossa toistensa toiminnasta, ja on mahdollista, että tinehistorioitsija voi tarkastella niitä erikseen, kuten olen tehnyt. Eri kamerayhtiöt liittyivät lähinnä jollakin tavalla Kodakiin, kun taas objektiivi- ja suljinyritykset liittyivät enimmäkseen Bauschiin ja Lombiin. Tietysti on ollut poikkeuksia, kuten näemme. On myös ollut useita yrityksiä, joilla ei ole ollut yhteyttä kumpaankaan näistä jättiläisistä.

Bausch ja Lomb

Rochesterin valo-optinen teollisuus syntyi vuonna 1880. Tuona vuonna Bausch ja Lomb alkoivat valmistaa objektiiveja, Rochester Optical Company alkoi valmistaa kameroita ja George Eastman alkoi valmistaa levyjä. Tarinani alkaa kuitenkin jo vuonna 1853, kun J. J. Bausch perusti pienen silmälasiliiketoimintansa ja istui turhaan odottamassa asiakkaita.

John Jacob Bausch syntyi Gross Suessenissa, Saksassa, köyhässä perheessä, ja hän oppilasina silmälasien valmistajalle. 20-vuotiaana, vuonna 1850, hän päätti muuttaa Amerikkaan ja purjelaivalla ahdistavan 49 päivän matkan jälkeen laskeutui New Yorkiin. Hän jatkoi Buffalossa, jossa oli koleraepidemia, ja yritettyään epäonnistua työn löytämisessä hän muutti Rochesteriin, missä hänellä oli jälleen suurimmat vaikeudet löytää minkäänlaista työtä. Lopulta, 23 -vuotiaana, hän päätti perustaa optikkoliikkeen Reynoldsin pelihalliin nimellä & quot. J. Bausch, optikko & quot. Tuolloin tuskin kukaan tässä maassa käytti silmälaseja, ja monet ihmiset eivät olleet koskaan edes nähneet paria, joten hänen myynti oli lähes olematonta. Vuonna 1856, kuten hänen kauppakorttinsa osoittaa, hänen kauppaansa kutsuttiin & quotJ. J. Bauschin optinen instituutti. "

Hänen loputtomassa kamppailussaan työn löytämiseksi ja jopa selviytymiseksi Bauschia auttoi suuresti herra Henry Lomb, kaapintekijä, jonka hän luultavasti tapasi Turn Verein -klubilla. Lomb syntyi vuonna 1828 ja oli myös muuttanut Saksasta vuonna 1849. Hän oli poikamies, ja vuonna 1853 hän päätti liittyä Bauschiin, jossa hän oppi optikon ammatin, ja majoittui Bauschin perheeseen ja luovutti tulonsa heille. Sisällissodan alkaessa Lomb värväytyi välittömästi ja nousi lopulta kapteeniksi. Hän palasi Rochesteriin vuonna 1863, ja seuraavana vuonna yrityksestä tuli "Bausch ja Lomb, optikko." "Siihen mennessä liiketoiminta oli parantunut siihen pisteeseen, että he voisivat avata tehtaan Andrewsin ja Water Streetsin kulmaan. Henry Lomb meni naimisiin vuonna 1865 ja muutti seuraavana vuonna New Yorkiin toimimaan yrityksen myyntiedustajana. Hän kuoli vuonna 190S, ja monien kansalaisaktiviteettiensa ja erityisesti suuren kiinnostuksensa vuoksi Rochester Institute of Technologyn vuoksi hänen muistolleen pystytettiin komea muistomerkki vuonna 1932 Rochesteriin. Muuten yrityksen nimi muutettiin "Vulcanite Optical Instrument Companyksi" vuodesta 1866 vuoteen 1876, koska tätä materiaalia käytettiin laajalti silmälasikehysten valmistukseen. Nimi muutettiin takaisin "Bausch and Lomb Optical Companyksi" vuonna 1876. Toisen maailmansodan jälkeen siitä tuli "Bausch and Lomb Inc."

Sisällissodan jälkeen kiinnostus silmälaseihin kasvoi nopeasti, ja yritys rakensi laajennetun tehtaan vuonna 1868 River and Water Streetsille, jota seurasi kuusi vuotta myöhemmin vielä suurempi rakennus nykyisessä paikassa St. Paul Streetillä, päivämäärä 1874 veistetty oven yli. Ensimmäisen maailmansodan aikana he lisäsivät suuren rakennuksen vanhan eteen. Meille kerrotaan nyt, että yritys aikoo luopua koko laitoksesta ja muuttaa vanhaan Bond Clothing -rakennukseen North Goodman Streetillä.

Palattuaan vuoteen 1875 Bauschin vanhimman pojan Edwardin kehotuksesta yritys päätti haarautua optisiin instrumentteihin alkaen mikroskoopista, jolle kysyntä oli kasvussa. Aluksi he palkkasivat temperamenttisen hahmon nimeltä Ernst Gundlach, joka oli aiemmin tehnyt mikroskooppeja Berliinissä ja asui sitten Hackensackissa, New Jerseyssä. Gundlach oli Bauschin ja Lombin palveluksessa vuosina 1876–1878, mutta he riitelivät usein ja erosivat lopulta. Mikroskooppityö eteni kuitenkin menestyksekkäästi Edward Bauschin johdolla, ja vuoteen 1903 mennessä he olivat myyneet noin 44 000 instrumenttia.

Bausch ja Lomb lisäsivät linssinsä vuonna 1883 ja aloittivat ikkunaluukun valmistuksen vuonna 1888. Vuonna 1892 heistä tuli ainoa Amerikan yritys, jolla on lupa valmistaa Zeiss Anastigmatteja ja muita linssejä. He tekivät myös Compound- ja Compur -ikkunaluukut sopimuksen mukaan Deckelin kanssa. Nämä järjestelyt lopetettiin lopulta ensimmäisessä maailmansodassa.

Jotkut vuoden 1903 tilastot ovat vaikuttavia. Tuolloin Bausch ja Lomb valmistivat noin 20 miljoonaa silmälaseja vuodessa ja olivat valmistaneet 500 000 valokuvaobjektiivia ja 550 000 ikkunaluukkua. Kuten tiedätte, yhtiöllä on edelleen olemassa sivuliikkeitä useissa muissa kaupungeissa ja ulkomailla, ja se valmistaa laajan valikoiman korkealaatuisia optisia ja elektronisia tuotteita.

Gundlach

Olen maininnut tuon vaikean yksilön, Ernst Gundlachin, joka lähti Bauschista ja Lombista hieman tahattomasti vuonna 1878. Hänen osoitteensa oli tuolloin 171 St. Paul Street, kun taas Bausch ja Lomb olivat osoitteessa 179, joten hän asui käytännössä tehtaan vieressä . Vuonna 1879 Gundlachiin liittyi Lewis R.Sexton, ja yhdessä he perustivat ja käyttivät optisten laitteiden laitosta kotonaan, kun taas Sexton toimi opettajana nro 7 -koulussa, josta tuli myöhemmin koulun 17 ja sitten koulun 9 rehtori Koska Gundlach oli varma siitä, että optinen liiketoiminta oli hyvissä käsissä, hän muutti Hartfordiin, Conn., Vuonna 1880, missä hän asui seuraavat neljä vuotta ja antoi ammattinsa "optiikiksi". Seuraavana vuonna Sexton muutti optisen laitoksen osoitteeseen 29 Stone Street, jossa hänen kanssaan liittyivät kaksi muuta optikkoa, JC Reich ja J. Zellweger. Vuonna 1883 Rochesterin hakemistossa hänet mainittiin "kauppiaana" Ernst Gundlachin mikroskoopeissa ja tavoitteissa.

Lewis R.Sexton kuoli elokuussa 1884, kun hän oli lopettanut optiikan, ja Gundlach palasi välittömästi Rochesteriin. Hän järjesti liiketoiminnan uudelleen osoitteessa Stone Street 29 "Gundlach Optical Companyksi", itsensä, Reichin, Zellwegerin ja konekoneen H. H. Turnerin virkailijoina. Mainoksissaan he väittivät olevansa "E.Gundlachin mikroskooppien ja tavoitteiden yksinvalmistajia". "Seuraavien kahdeksan vuoden aikana yhtiöllä oli useita eri paikkoja, jotka lopulta päätyivät vuonna 1892 osoitteeseen 761 South Clinton Avenue, jossa he pysyivät pitkälle 1930 -luvulle asti. Vuonna 1889 Gundlachiin liittyi hänen poikansa Karl, joka asui hänen kanssaan monta vuotta.

Alkuvuodesta 1895 Ernst Gundlach jätti jostain syystä yrityksen ja perusti kilpailevan yrityksen nimeltä "Gundlach Photo-Optical Company" osoitteeseen 5 South Water Street, koska Rochester Optical Company vapautti tuon rakennuksen. Mainoksessa, joka julkaistiin American Journal of Photography, voi. XV, elokuuta 1895, hän totesi, että "Ernst Gundlach on katkaissut kaikki yhteydet vanhaan" Gundlach Optical Companyyn ", ja me olemme nyt hänen yksinoikeusomistajansa 9. joulukuuta 1890, jonka mukaan hänen kuuluisa" Rapid Rectigraphic "on, Perigraphic "ja muut linssit valmistettiin niin kauan." "Vuodesta 1895 lähtien Rochesterissa oli itsenäisesti kaksi Gundlach -yritystä.

Loppuvuodesta 1895 toisen yrityksen nimeksi muutettiin "Ernst Gundlach, Linssinvalmistajat" ja vuonna 1896 se muutettiin uudelleen "Ernst Gundlach, Poika ja Co." ja sitten osoitteeseen 202 Court Street, virkamiehet BW Fenn, ZP Taylor, GB Gilbert ja AS Gilbert. Liike ei kuitenkaan voinut olla kovin menestyksekäs, sillä kaksi vuotta myöhemmin Gundlachit lähtivät kaupungista ja muuttivat Chicagoon. Kun he lähtivät, kasvi nimettiin uudelleen "Rochester Lens Companyksi" ja sitä operoivat Fenn ja Gilbert. Lopulta Wollensak osti sen vuonna 1905.

Palataksemme alkuperäiseen Gundlach Optical Companyen: Vuonna 1895 HH Turner oli johtaja, J. Zellweger ja JC Reich optikoita, ja vuonna 1896 he osti Milburn Korona Companyn, jonka Gustave G.Milburn perusti kaksi vuotta aiemmin. lisäsi Korona -kamerat edelliseen linssinsarjaansa. Vuonna 1896 he alkoivat myös mainostaa ikkunaluukkuja ja lisäsivät Turner-Reich Anastigmatin (US-patentti 539 370) linssiluetteloonsa. Vuonna 1898 Turner oli presidentti ja johtaja, Zellweger oli varapresidentti sekä Reichin sihteeri ja rahastonhoitaja. Elokuussa 1902 yritys osti Manhattan Optical Company Of Cresskillin, New Jerseyn, ja muutti yrityksen nimen Gundlach-Manhattan Optical Companyksi. mukaan lukien Rochester Panoramic Camera Company (1905), Seneca Camera Company (1903-1910) ja Ilex Optical Company (1912-1916).

Noin vuonna 1926 nimi muutettiin Gundlach Manufacturing Companyksi, ja vuonna 1928 sen otti haltuunsa presidentti John E. Seebold ja varapresidentti Walter H. Ashby "Seebold Invisible Camera Company" outolla nimellä. lähti seuraavana vuonna ja Ashbystä tuli presidentti. He kävivät pahasti masennuksessa ja lopulta muuttivat Fairportiin lokakuussa 1935, heidän vanhasta rakennuksestaan ​​Clinton Avenuella tuli Kane Furniture Store. Alkuvuodesta 1954 heidän jäljellä olevat omaisuutensa osti Albert Drucker, Burke ja James Chicagosta, ja järjestettiin lopulta uudelleen "Dynamic Optics Inc.": ksi David Goldsteinin puheenjohtajana. Yritys lopetti toimintansa vuonna 1972. Vuonna 1946 Turnerin poika Donald perusti Turner Bellows Companyn, joka on edelleen olemassa osoitteessa 165 North Water Street, tehden tuhansia palkeita päivässä Polaroidille.

Wollensak

Toinen Bauschista ja Lombista haarautunut yritys oli Wollensak. Andrew Wollensak työskenteli Bauschissa ja Lombissa ensimmäisen kerran koneistajana vuonna 1882, ja hänestä tuli työnjohtaja seuraavana vuonna. Hän auttoi Edward Bauschia suunnittelemaan Iris -kalvon ikkunaluukun vuonna 1890 ja luultavasti työskenteli myös muiden ikkunaluukkujen parissa. Vuonna 1899 hän ja hänen veljensä John päättivät perustaa uuden yrityksen valmistaakseen korkealaatuisia ikkunaluukkuja, jotka voitaisiin myydä kohtuulliseen hintaan. Veljet onnistuivat saamaan taloudellista apua Stephen Rauberilta, Union Brewing Companyn entiseltä presidentiltä North Clinton Avenuella, ja uusi yritys, Rauber ja Wollensak, perustettiin rakennukseen osoitteessa 280 Central Avenue. Rauber kuoli vuonna 1901, ja yrityksen nimi muutettiin sitten Wollensak Optical Companyksi. Seuraavana vuonna Wollensak aloitti linssien ja ikkunaluukkujen valmistuksen. Kuuluisa Optimo -ikkunaluukku on Andrew Wollensakin suunnittelema vuonna 1909, ja sitä myytiin laajasti vuoteen 1930 asti. Yhtiö osti Rochester Lens Companyn vuonna 1905, jolloin hän sai oikeuden valmistaa kyseisen yrityksen kehittämää Royal -anastigmat -linjaa.

Andrew Wollensak vanhempi, yrityksen toimitusjohtaja sen perustamisesta lähtien, kuoli tammikuussa 1936, hänen veljensä John kuoli kolme vuotta aikaisemmin. John jätti viisi lasta, joista Andrew A. ja Frank J. pysyivät aktiivisina liiketoiminnassa monta vuotta, ja tiesin heidät molemmat. Vuonna 1913 yritys muutti osoitteeseen 1415 Clinton Avenue North, Norton Street, ja vuonna 1924 osoitteeseen 872 Hudson Avenue. Vuonna 1938 isompi ja toivottavampi rakennus muutaman metrin päässä etelään, osoitteessa 850 Hudson Avenue, vapautui (se oli ollut vaatetehdas), ja Wollensak muutti siihen. Valitettavasti viimeisten 15 vuoden aikana useiden omistajanvaihdosten, kuten Reveren ja 3M: n, jälkeen yritys laski vähitellen alamäkeen ja sulki lopulta ovensa vuonna 1972.

Wollensak oli yksi Rochesterin hienoimmista yrityksistä, ja korkeimmillaan vuonna 1958 heillä oli yli 1200 työntekijää. Heidän linssinsä, ikkunaluukut ja muut tuotteet pidettiin erinomaisina, ja sodan aikana he tekivät monenlaisia ​​optisia laitteita asevoimille. Harmi, etteivät he selviytyneet hengissä.

Ilex

Seuraava Bauschin ja Lombin haara oli Ilex. Vuonna 1910 kaksi Bausch- ja Lomb -ikkunaluukkujen suunnittelijaa nimeltä Rudolph Klein ja Theodor Brueck (jälkimmäinen oli suunnitellut & quot; Volute & quot; sulkimen vuonna 1902) keksivät vallankumouksellisen ja erittäin tärkeän ikkunaluukun viivästysmekanismin, johon kuuluu pyörivä vaihde ja keinulava (US -patentti 1 092 110). Tämä laite mahdollisti ensimmäistä kertaa sulkimen valmistamisen, joka olisi tarkka lämpötilasta ja muista ilmakehän olosuhteista riippumatta.

Klein ja Brueck päättivät jättää Bauschin ja Lombin ja perustaa oman yrityksen, jonka nimi oli "XL Manufacturing Company", uuden ikkunaluukun valmistamiseksi. Heitä auttoi taloudellisesti tukkumyyjä Morris Rosenbloom, ja he perustivat ensimmäisen tehtaansa hänen tiloihinsa 156 Main Street East. Pian he kuitenkin huomasivat, että CP Goerz oli myös valmistamassa linjaa niin kutsuttuja "excel L" -luukkuja, joten sekaannusten välttämiseksi he kiertivät kirjaimet ympäri ja nimesivät ikkunaluukunsa uudelleen "ilexiksi", ja vuonna 1911 yritystä kutsuttiin Ilex Manufacturing Companyksi. . Hyvin pian Münchenin Friedrich Deckel pyysi lupaa käyttää niiden viivästysmekanismia rojaltimaksulla kuuluisalla "Compomp" -luukun linjalla, mikä osoittautui huomattavaksi taloudelliseksi avuksi Ilexille.

Vuosina 1912–1916 yritys, jota nyt kutsutaan Ilex Optical Companyksi, käytti tilaa Gundlach -rakennuksessa osoitteessa 761 South Clinton Avenue vuonna 1917. Vuonna 1921 he yrittivät kokeilla erillisen linssitehtaan perustamista osoitteeseen 814 St. Paul Street, nimeltään "Acme Optical Company", mutta se kesti vain pari vuotta.

Yksi Ilex-yrityksen merkittävimmistä panoksista oli itsenäisen sisäisen salaman synkronointimekanismin keksiminen toisen maailmansodan aikana. Tämän on suunnitellut Alfred Schwartz, ja ajatus on tietenkin sisällytetty kaikkiin ikkunaluukkuihin kaikkien valmistajien jälkeen.

Ilex on kärsinyt hyvinvoinnista monia nousuja ja laskuja vuosien varrella. Ensimmäinen presidentti Morris Rosenbloom kuoli vuonna 1935, ja hänen seuraajakseen tuli hänen poikansa Rufus presidentiksi ja E. C. Roland varapresidentiksi. Roland kuoli vuonna 1942, ja sodan jälkeen yhtiön omaisuus vajosi alamäkeen. Lopuksi vuonna 1963 kaksi nuorta Elgeetin työntekijää, Eugene Miller ja Manuel Kiner, osti heidän jäljellä olevan omaisuutensa, ja nykyään yhtiö menestyy yli 200 työntekijän kanssa ja joutuu lisäämään tehtaan tilaa pysyäkseen tuotteidensa kysynnän tasalla.

Elgeet

Ilexistä puhuminen muistuttaa minua Elgeetistä. Elgeet Optical Companyn perusti kolme nuorta miestä, jotka olivat olleet poikaystäviä: Mortimer A.London, silloinen Kodakin linssitarkastaja, David L. Goldstein ja Peter Terbuska Ilexistä. (Yrityksen nimi on lyhenne sanoista L, G. ja T). Vuonna 1946 he aloittivat vuokraamalla joitain työstökoneita linssin kiillotuskoneiden valmistamiseksi, ja tällä tavoin he perustivat myymälän Atlantic Avenuen parvelle, jossa he tekivät kaiken oman linssinvalmistuksen, pakkaamisen ja myynnin.

Vuoteen 1952 mennessä yritys oli kasvanut tarpeeksi, jotta he voisivat ostaa entisen vaatetehtaan osoitteesta 838 Smith Street. Tuolloin Goldstein oli presidentti, Terbuska sihteeri ja Lontoon rahastonhoitaja. Yhtiö menestyi ja lähes 300 työntekijän kanssa he valmistivat tuhansia objektiiveja pienille elokuvakameroille ja moniin muihin sovelluksiin.

Lontoo lähti vuonna 1960, ja vuonna 1962 yritys osti Steinheilin muinaisen Münchenin toimipaikan, mutta he myivät sen pian, uskon Lear Sieglerille. Vuonna 1964 osakkeenomistajien kokouksissa oli vaikeuksia, ja yritys järjestettiin uudelleen Alfred Watsonin johdolla. Kaksi vuotta myöhemmin yrityksen omaisuuden osti MATI (Management and Technology Inc.), joka osti Turner Bellowsin samanaikaisesti. MATI selviytyi vasta vuoteen 1969, jolloin ne katosivat. Goldstein osti entisen Gundlachin valmistusyhtiön jäljellä olevan omaisuuden Fairportista ja järjesti sen uudelleen nimellä "Dynamic Optics Incorporated", mutta myös tämä lopetti toimintansa vuonna 1972.

Rochesterin optinen yritys

Niin paljon Bauschista ja Lombista ja heidän tytäryhtiöistään. Nyt kiinnitämme huomionsa kameraliiketoimintaan, jonka aloitti William H. Walker, joka tuli Rochesteriin vuonna 1880 ja asettui nimellä & quotWm. Walker and Company & quot, osoitteessa 79 Exchange Street. (Häntä ei saa sekoittaa James T. Walker Of Palmyraan, joka teki Takiv -kameran kymmenen vuotta myöhemmin). Vuonna 1882 Walker liittyi W. H. Reidin ja J. Inglisen kanssa tekemään kuivalevyjä. Vuonna 1883 Walker luopui kameroiden valmistamisesta, ja W. F. Carlton perusti "Rochester Optical Companyn" ottaakseen haltuunsa omaisuutensa. Samaan aikaan tammikuussa 1884 Walker liittyi Eastmaniin valmistamaan Eastman-Walkerin rullapidikettä, ja seuraavana vuonna hänestä tuli Eastman Dry Plate and Film Companyn sihteeri. Pian tämän jälkeen hänet lähetettiin Englantiin Eastmanin edustajana kyseisessä maassa.

Uusi Rochester Optical Company sijaitsi osoitteessa 9 ja sitten 11 Aqueduct Street, lähellä Rochesterin neljää kulmaa, ja aluksi he jatkoivat Walkerin kameroiden valmistamista. Pian he lisäsivät uusia omia malleja, joista menestynein innovaatio oli vuonna 1893 käyttöön otettu "Premo" -sarja, joka jatkui lähes 30 vuotta. Vuonna 1890 tehdas siirrettiin osoitteeseen 5 South Water Street, ja vuoden 1895 alussa lopulliseen kotiinsa 45 South Street, rakennus oli edelleen olemassa.

Vuonna 1891 H. B. Carlton, W. F. veli, päätti perustaa kilpailevan yrityksen vanhaan rakennukseen osoitteessa Aqueduct Street 13, jota hän kutsui "Rochester Camera Manufacturing Companyksi" ja teki Poco -kameroita. Tästä tuli Rochester Camera Company vuonna 1895, joka sijaitsi tuolloin osoitteessa 29 Elizabeth Street, ja lopulta vuonna 1897 Rochester Camera and Supply Company.

Vuonna 1899 viisi kamerayritystä päätti yhdistää voimansa muodostaakseen "Rochester Optical and Camera Companyn". He olivat: Rochester Optical Company, Rochester Camera and Supply Company, Ray Camera Company, Monroe Camera Company ja Western Camera Manufacturing Company Chicagosta. Uusi yhdistetty yhtiö käytti R.O.C. rakennuksessa osoitteessa 45 South Street. Tästä liitosta huolimatta heidän tuotteissaan säilyivät vanhat nimensä Poco, Premo, Ray ja Cyclone. Uuden yrityksen virkamiehet olivat johtaja W. F. Carlton sekä H. B. Carlton, B. E. Chase ja F. P. Allen. Valitettavasti uusi yhdistetty yhtiö ei ollut menestys ja menetti jopa 100 000 dollaria vuodessa, joten George Eastman osti vuonna 1903 heidän koko omaisuutensa 330 000 dollarilla ja heidän nimensä muutettiin takaisin Rochester Optical Companyksi. Vuonna 1907 siitä tuli Eastman Kodak Companyn Rochesterin optinen osasto ja vuonna 1918 Rochesterin optinen osasto. Etelä -kadun 45 tehtaasta tuli Kodakin Premo Works vuosina 1912–1921, minkä jälkeen nimi lopulta hylättiin ja rakennus myytiin.

Ray -kamerayhtiö

Kuvaillessani Rochesterin optisen ja kamerayhtiön perustamista mainitsin kaksi pientä yritystä, jotka olivat mukana, nimittäin Ray ja Monroe. Ray -yrityksen perusti kaksi miestä nimeltä Mutschler ja Robertson. Vuonna 1893 Albert Mutschler oli työkalujen valmistaja ja John A. Robertson työnjohtaja St. Paul Streetin Photo Materials Company -yrityksessä. Seuraavana vuonna he päättivät perustaa kone- ja mallinvalmistuslaitoksen osoitteeseen 177 West Main, ja vuonna 1895 he aloittivat "Ray" -kameroiden valmistuksen kyseiseen osoitteeseen. Tämä oli ilmeisesti onnistunut, ja vuonna 1898 he muuttivat osoitteeseen 204 Commercial Street ja nimesivät yrityksen uudelleen "Ray Camera Companyksi". "Kun viisi yritystä yhdistettiin vuonna 1899, molemmista kumppaneista tuli superintendentteja, mutta Mutschler lähti vuonna 1903 ja tuli jälleen koneistaja. Robertson pysyi uuden Rochester Optical Companyn palveluksessa ja vuonna 1904 hänet valittiin valmistustoiminnoista vastaavaksi varapresidentiksi.

Monroe Camera Company

Monroe County Company, joka on nimetty Monroen piirikunnan mukaan, perustettiin vuonna 1897 ja sen pääoma oli 25 000 dollaria. Presidentti oli Fred A. Sherwood, varapresidentti Albert Beir ja sihteeri-rahastonhoitaja Charles V. Case. Sherwood oli nahkamyyjä 108 Mill Street Beirillä, joka oli toiminut kameranvalmistajana osoitteessa 21 North Water Street noin vuoden ajan ja Charles Case oli kirjanpitäjä. Hänen pojastaan ​​Charles Z.Casesta tuli Eastmanin työntekijä ja hän vastasi "Bantam" -elokuvan kehittämisestä 1930 -luvulla. Monroe Camera Company käytti rakennusta osoitteessa Stone Street 48, mutta se kesti vain kolme vuotta ennen kuin se imeytyi Rochesterin optiseen ja kameraan.

Eastman Kodak Company

Tarinani kolmas osa käsittelee George Eastmania ja Kodak Companya. Tämä tarina on dokumentoitu niin hyvin, että se on luultavasti kaikkien tiedossa, mutta siitä huolimatta saattaa olla syytä tiivistää lyhyesti tärkeimmät tosiasiat. Vuonna 1878 George Eastman oli nuori 24-vuotias apulaiskirjanpitäjä Rochesterin säästöpankissa Mainissa ja Fitzhughissa Kadut. Hän asui lesken äitinsä kanssa osoitteessa 49 Jones Avenue. Ystävänsä kehotuksesta ryhtyä valokuvaukseen hän osti märkälevyasun ja otti oppitunteja Main Streetillä asuvalta valokuvaaja George H. Monroelta. Kuitenkin gelatiinikuivatut levyt olivat juuri tulossa käyttöön tuolloin Englannissa, ja Eastman päätti käyttää niitä, vaikka se tarkoitti, että hänen täytyi tehdä omat. Vuonna 1879 hän teki matkan Lontooseen, missä hän sai lisää reseptejä ja satunnaisesti patentoi oman keksinsä. Hänen levynsä olivat niin tyydyttäviä, että vuonna 1880 hän vuokrasi parven State Streetin 101 rakennuksen kolmannessa kerroksessa, missä hän alkoi valmistaa kuivia lauttoja myyntiin. Hänen päämyymälänsä olivat E. ja H. T. Anthony New Yorkissa, jotka suostuivat ottamaan kaikki mahdolliset levyt. Tänä aikana hän jatkoi työtään pankissa ja teki kaikki valokuvaustyönsä iltaisin. Muuten, Eastmanin entinen opettaja George H. Monroe väitti vuonna 1880 julkaistussa mainoksessa, että hän käytti kuivia levyjä kaikessa valokuvauksessaan. Vuonna 1882 Monroe aloitti myös kuivien levyjen myynnin osoitteessa 282 State Street, ja jatkoi tätä liiketoimintaa, kunnes lähti kaupungista vuonna 1888 ja muutti Jamestowniin. Rakennus oli silloin Frank Brownellin käytössä vuoteen 1892 asti.

Palatakseen George Eastmaniin hän huomasi pian tarvitsevansa rahaa laajentumiseen, joten 1. tammikuuta 1881 hän solmi kumppanuuden buginen piiskavalmistajan ja perheen ystävän Henry A. Strongin kanssa. Tämä tunnettiin nimellä Eastman Dry Plate Company, ja Strong oli presidentti ja Eastmanin rahastonhoitaja. Heillä oli pian kuusi työntekijää ja he olivat niin aktiivisesti mukana lautanvalmistuksessa, että Eastman päätti vihdoin lähteä pankista ja käyttää kaiken aikansa valokuvaukseen. Tehdas siirrettiin nykyiseen paikkaansa osoitteessa 343 State Street vuonna 1883. Maksullinen rakennus kyseiselle paikalle pystytettiin vuonna 1914 ja kolme parasta kerrosta lisättiin vuonna 1930.

Vuonna 1884 Eastman alkoi tehdä joustavaa kalvoa läpikuultavalle öljytylle paperipohjalle käytettäväksi Eastman-Walkerin rullapidikkeessä, ja yhtiö liitettiin "Eastman Dry Plate and Film Company" -yhtiöön, ja sen pääoma oli 200 000 dollaria. Osakkeenomistajia oli 14. Seuraavana vuonna otettiin käyttöön irrotuskalvo paperipohjalla. Käsittelyn jälkeen tämä liotettiin pois ja siirrettiin väliaikaiselle lasikannattimelle, ja kirkas gelatiiniarkki kastettiin ja raaputettiin herkkää negatiivia vastaan, ja kuivumisen jälkeen se irrotettiin lasista tulostusta varten. Lopuksi, vuonna 1889, Eastman ja hänen kemiansa Henry H. Reichenbach valmistivat ja patentoivat läpinäkyvän kalvon selluloosanitraattipohjalla. Tämä syrjäytti täysin aiemman strippauskalvon, ja Edison otti sen käyttöön varhaisissa elokuvakokeissaan. Minulla ei ole aikaa perehtyä fantastiseen Goodwin -patenttihakemukseen läpinäkyvän kalvon keksimisestä, joka on kuvattu täydellisesti Taftin kirjassa "Valokuvaus ja amerikkalainen kohtaus." Puku kesti 27 vuotta tuomioistuimissa ja patenttivirastossa, ja se lopulta ratkaistiin Goodwinin hyväksi. Vuonna 1889 perustettiin uusi yhtiö, jonka pääoma oli miljoona dollaria, nimeltään yksinkertaisesti "Eastman Company".

Tätä ryhmää kiinnostava ensimmäinen "Kodak" -kamera julkistettiin kesäkuussa 1888. Puisen rungon valmisti täällä Rochesterin kaapinvalmistaja Frank Brownell ja metalliosat Yawman ja Erbe. Linssin ovat luultavasti valmistaneet Bausch ja Lomb. Tämän kameran menestyksen perusteella yrityksen nimi muutettiin jälleen vuonna 1892 "New Yorkin Eastman Kodak Companyksi", jonka pääoma on 5 miljoonaa dollaria, ja vuonna 1901 se järjestettiin uudelleen viimeksi nimellä "Eastman Kodak Company of New Jersey, "jonka pääoma on 25 000 000 dollaria. Eastman perusti Camera Worksin Brownellin johdolla osoitteessa 333 State Street vuonna 1892. Se siirrettiin Elmgrove Roadille vuonna 1968.

Eastmanin menestys moniin kilpailijoihinsa perustui pääasiassa massiivisesta mainonnasta ja erinomaisesta myyntiorganisaatiosta, jolla on maailmanlaajuisia sidoksia, joihin on lisättävä hänen hämmästyttävä taitonsa palkata oikeat ihmiset ja ennakoida, mikä miellyttää yleisöä parhaiten.

Eastman osti muutamia muita kamerayrityksiä, mukaan lukien vuonna 1898 Blairin Camera Company of Boston, American Camera Manufacturing Company of Northboro, Massachusetts ja Valokuva -aineiden yritys Rochesterista. Hän muutti kaikki kolme yritystä, joidenkin muiden pienempien asujen kanssa, PMC -rakennukseen St. Paul Streetille, Driving Park Bridgen lähellä. Vuonna 1911 rakennus sai nimekseen "Hawk-Eye Works" Blairin tekemän kamerasarjan mukaan. Kodakin objektiiviosasto siirrettiin sinne Camera Worksista vuonna 1913, joka on sittemmin täyttänyt koko rakennuksen ja useita lisäyksiä. Rakennus on edelleen käytössä osoitteessa 1447 St. Paul Street, ja sitä laajennettiin huomattavasti toisen maailmansodan aikana.

Vuonna 1903 Eastman osti Rochester Optical and Camera Companyn, nimeen sen uudelleen "Rochester Optical Companyksi", jossa Premo -kameroita valmistettiin vuoteen 1922 asti, jolloin tämä nimi hylättiin. Vuonna 1905 hän osti Folmerin ja Schwingin, kuten näemme. Eastman kuoli vuonna 1932 78 -vuotiaana. Pian sen jälkeen, kun tulimme Rochesteriin, vuonna 1929, meillä oli onni tulla kutsutuksi johonkin Eastmanin sunnuntai -iltapäivän musiikista, luultavasti siksi, että olimme yhteydessä uuteen Applied Optics Institute yliopisto. Hän ilmestyi vain hetkeksi illan lopussa. Näin hänet uudelleen vähän ennen kuolemaansa, kun hän oli vierailulla yliopistossa.

Valokuvamateriaalien yritys

Eastmanin haltuun ottamista eri yrityksistä haluaisin keskustella kolmesta, nimittäin Photo Materials Company (PMC) Folmer ja Schwing ja Century Camera Company. Photo Materials Companyn perusti vuonna 1892 Henry M. Reichenbach, kemisti, joka oli työskennellyt Eastmanin kanssa useita vuosia selluloosanitraattikalvon Gustave D.Milburn, kameravalmistaja ja S. Carl Passavant, toinen kemisti, kehittämisessä.

Milburn oli avannut kameratehtaansa osoitteessa 11 Aqueduct Street, kun Rochester Optical Company muutti pois, ja vuonna 1891 myös kilpailija Rochester Camera Company löysi tilaa samasta rakennuksesta. Milburn luopui liiketoiminnastaan ​​vuonna 1892 auttaakseen PMC: n perustamisessa, ja hän toimi siellä myyjänä pari vuotta. Kuitenkin vuonna 1894, kun PMC luopui Trokon- ja Trokonet -kameroidensa valmistamisesta, Milburn lähti ja aloitti toisen kamerayrityksensä Platt Streetin juurella. Täällä hän kehitti "Korona" -kameroiden sarjan ja muutti vuonna 1895 yrityksensä nimen Milburn Korona Companyksi. Tämän yrityksen osti Gundlach vuonna 1896 ja Milburn joko kuoli tai lähti kaupungista.

Photo Materials Company valmisti erilaisia ​​herkistyneitä valokuvausmateriaaleja, mukaan lukien "PMC Bromide Paper" ja "Azo" -paperit, jotka molemmat pidätettiin Eastmanin hankittua PMC: n vuonna 1898. Yritys sulautettiin lopulta Eastmaniin vuonna 1902.

Reichanbach, Morey ja Will

Vaikka Henry Reichenbach oli kemisti, hänellä oli ilmeisesti suuri kiinnostus kameroihin, sillä vuonna 1896 hän jätti PMC: n ja liittyi John E.Moreyn, Rochester Cut Sole -yhtiön, ja Albert Willin, uunien ja liesien valmistajan, luo. yritys valmistaa "Alta" -kameroita, jotka sijaitsivat rakennuksessa osoitteessa 323 University Avenue. Reichenbach was president, Morey treasurer, and Will secretary of the new enterprise. I must explain that at that time University Avenue went along what is now Atlantic Avenue, the eastern end of the present University Avenue being a cul-de-sac with trees down the middle, called Culver Park. In 1897 Culver Park was cut through to join Culver Road, and the whole street was then called University Avenue, as it is today. The old road was renamed Atlantic Avenue but it was not renumbered, so that 323 University Avenue became 323 Atlantic Avenue. Two years later, in 1899, much of the city was renumbered, and Atlantic Avenue was numbered from the junction, so the Reichenbach Morey and Will building became 59 Atlantic. It was all one building with numbers 61 and 65, and indeed the three numbers seem to have been used somewhat interchangeably.

Vogt Optical Company

In 1891 a man named Louis J. Vogt, who had operated the Vogt and Klippert machine shop and model-making establishment at 151 State Street, left to become an optician at Bausch and Lomb. He later joined Reichenbach, Morey and Will as a foreman. Apparently there was dissension within the company, because in 1899 he and Mr. Morey decided to start a separate company called the Vogt Optical Company at 146 North Water Street. The following year (1900), Reichenbach, Morey and Will was disbanded and the Vogt Company moved into their building, along with the Rochester Lens Company and the Century Camera Company. The Vogt Company survived only one more year, but the Rochester Lens Company lasted until 1905 when it was acquired by Wollensak, and Century in 1903 moved to 12 Caledonia Avenue (now 154 Clarissa Street). The building at 65 Atlantic Avenue was apparently occupied by other firms until 1909 when the Crown Optical Company moved in and occupied it until 1912. The building is still standing but terribly run down.

Vuosisata

The Century Camera Company was founded in 1900 by three former employees of the Rochester Optical Company, namely, J. M. Walmsley, president, G. E. Mosher, and G. J. MacLaughlin. They first occupied space at 65 Atlantic Avenue along with Vogt and the Rochester Lens Company. In 1903 their stock was acquired by George Eastman and the company was moved to 12 Caledonia Avenue. In 1905 the Century Company took over the Rochester Panoramic Camera Company, maker of the Cirkut camera, which had been patented in 1904 by Johnston, Reavill, and Brehm. In 1907 they became the Century Division of Eastman Kodak. They were merged into Folmer Graflex, but the name "Century" continued to exist until 1920.

Graflex

In 1887 William F. Folmer and William E. Schwing entered into partnership to establish a bicycle company in New York City. The company was incorporated in April 1890 as the "Folmer and Schwing Manufacturing Company." Because of the general association of bicycles and cameras at that time, the company gradually added cameras to their line, probably made first by Scovill and Adams. Their 1896 catalog shows a "4 x 5 Cycle Graphic camera" on the back page this sold for $25 with a Victor shutter and Rapid Rectilinear lens. They also listed regular "Graphic" cameras in three sizes up to 6 1/2 x 8 1/2 inches, costing $50.

Mr. Folmer was an inventor, and in 1898 he built the first Graflex camera. This had a complicated focal-plane shutter with a variable aperture, but it gave so much trouble that in 1904 he changed it to a simple cloth curtain with a series of apertures of different widths, leaving the user to select the one required for any given exposure. This arrangement proved to be highly reliable, and it was manufactured for over 60 years.

In April 1905 the Folder and Schwing Manufacturing Company was purchased by George Eastman and brought to Rochester, where it was installed in the building at 12-14 Caledonia Avenue. This building had been previously occupied by the Rochester Camera Company, in 1898, and by the Century Camera Company since 1903. In 1907 the company became the Folmer and Schwing Division of Eastman Kodak Company, and in 1917 the Folmer-Century Division. Mr. W. F. Folmer continued as general manager until 1926.

In 1926, as a result of a court order, the Folmer-Century Division of Eastman Kodak Company was offered for sale, but no buyers appeared. So finally the Folmer Graflex Corporation was organized to take over the assets of the Division. Mr. Nelson Whitaker became president and general manager in 1928, and his son Gaylord C. Whitaker succeeded him in 1949. The company became known as "Graflex Inc." in 1945.

Business was bad during the depression of the 1930's, and the payroll dropped to less than 100 employees. However, things gradually improved and we learn that by 1957 there were 760 employees. The best known product of the company was for a long time the "Speed Graphic", a solid reliable camera that was the work-horse of the press photographer indeed, it almost became his badge of office. Numerous other models have, of course, been made over the years.

In August 1956 Graflex became a division of General Precision Equipment Corporation, and in July 1957 the plant was moved out to 3750 Monroe Avenue, near Pittsford. The company became the Graflex Division of the Singer Corporation in 1966, and it is now known as "Singer Education Systems", engaged in making audio-visual equipment.

Sunart and Seneca

Besides the three main divisions of photo history that have been discussed, there have been a number of other companies, not all small, that have had no connection with the larger companies. Chief among these is the Sunart Photo Company that became Seneca.

The Sunart Photo Company was founded in 1893 at 1 Aqueduct Street, and it continued in that location until 1899. They made a novel magazine camera, but it was not particularly successful, and in 1899 its assets were acquired by a vigorous group of men who were establishing the Seneca Camera Company at 248 Mill Street. The new company was incorporated in 1900 with a capital of $25,000. The first officers were Frank T. Day, a superintendent at Kodak Camera Works, president William C. Whitlock, vice-president and Lorin E. Mason, a hardware merchant at 348 State Street, secretary and treasurer. The new company quickly became established as one of the most successful camera manufacturers in the country.

In 1900 Seneca moved to 160 Court Street, and in 1903 to the Gundlach building at 761 South Clinton. In 1910 they moved again to the Woodworth building at 299 State Street, and in 1917 to Central Avenue where they occupied several locations. In 1924 the company was sold to Conley, then a wholly owned subsidiary of Sears Roebuck, and Seneca disappeared from the city in 1926.

In late 1901 or early 1902, Seneca absorbed the Bullard Camera Company of Springfield, Massachusetts, when Edgar R. Bullard, the founder, returned to his original home at Wheeling, West Virginia. The 1902 Seneca catalog carries these words: "Successor to Sunart Photo Co. and Bullard Camera Co."

As a personal note, my father in London used a 4 x 5 Bullard magazine camera for many years. It was equipped with a Koilos shutter and a Voigtlander Collinear lens, which must have been added later as that particular shutter was first made about 1906. My own first camera was a 4 x 5 folding Seneca with a Wollensak "Uno" shutter. I acquired it in exchange for a set of box tops of the cereal called "Force" about 1912, and I used it regularly until one day I could not resist taking the shutter to pieces, and in the process a wire spring flew out and I never found it again. The shutter was useless without it, and so also was the camera. I still have a number of glass negatives made with that early Seneca.

The Crown Optical Company

This company was founded in 1906 by A. H. Hatmaker, president, and A. E. May secretary-treasurer, to manufacture lenses. They first occupied a building at 484 Clinton Avenue South, and moved to 65 Atlantic Avenue in 1909, to 299 State Street in 1912, and finally to 203 State Street in 1917. They disappeared in 1919 at the close of World War I.

Projection Optics

One of the few Rochester companies that has apparently existed by itself and free from any alliances or encumbrances is the Projection Optics Company. It was founded in 1918 by William H. Repp, at 203 State Street, and in 1930 it was moved to its present address at 330 Lyell Avenue. Its principal product is a line of projection lenses for professional motion picture projectors. The company was acquired in the 1960's by Beseler of New York, but it remains a largely autonomous organization to this day, after being in existence for 56 years.

Gassner and Marx

Probably the least known of the Rochester camera companies was Gassner and Marx. The founders were Benjamin Marx, president James Rothschild, vice-president and Henry Gassner, secretary-treasurer. The company occupied rooms in the Cox building at 36 St. Paul Street in 1898, and it was incorporated in that year. They manufactured the "Day Plate Camera", a box camera containing a special magazine in which a folded strip of black paper carried a series of separated 3 x 4 -inch glass plates (Pat. Sept. 6, 1898), permitting daylight loading. The arrangement was described in Scientific American for October 8, 1898. The company and all its officers left the city during the following year (1899).

Movette

The Movette was an unusual negative-positive motion picture system using a special 17 1/2 millimeter film, with two perforations to a frame on each side. The frame size was 11 x 14 mm, and a special Kodak film was supplied in cassettes holding 50 feet which ran for two minutes. The hand-cranked camera retailed for $30 and the projector for $55, a packet of film costing $1.50 with another $1.50 for a positive print. The inventor of the system was a Mr. Frank L. Hough of Chicago.

The Movette Camera Company was organized in Rochester in 1916, and was first located at 1155 University Avenue. In November 1917 it was incorporated as Movette Inc., with a capital stock of $1,250,000, and the plant was moved to 545 West Avenue. In 1920 they moved again to 295 State Street, the building later occupied by the Photostat Corporation. The chairman was then Homer Strong, the secretary W. F. Strang, and the president was Howard Strong, secretary to the Rochester Chamber of Commerce. In 1921 Howard Strong moved to New York, and Homer Strong took over the presidency. In 1922 the company moved to 101 North Water Street, and by 1927 it had disappeared.

In spite of everything, the Movette had little appeal to the public. Possibly the need for a separate positive print may have been one reason. Certainly the Kodak 16mm reversal system announced in June 1923 proved to be infinitely more successful and quickly replaced all other systems.

Photostat and Rectigraph

These early types of document copying cameras using sensitized paper in a large camera, with a prism in front of the lens to reverse the image, must be included in my story although they have now practically disappeared.

The Rectigraph company was founded in Rochester in 1909, and after occupying a few places was moved to its final location at 282 Hollenbeck Street in 1921. In 1937 it became the Rectigraph Division of Haloid in 1958 of Haloid-Xerox and in 1961 the company was merged into the Xerox Corporation. Obviously, with electrostatic copying working so well the old type of photocopier using wet processing quickly became obsolete.

The Photostat Corporation was incorporated in Rhode Island in 1911, and the company set up an office and factory at 299 State Street, Rochester, in 1921. In 1956 they moved out of town, to 1001 Jefferson Road in Henrietta, and in 1963 it was absorbed by Itek and is now known as "Itek Business Products." Undoubtedly the old familiar type of Photostat machine has disappeared forever.

Present day optics companies in Rochester

Besides Kodak, Bausch and Lomb, Ilex, and Projection Optics, there are Tropel of Fairport, making very high quality lenses (now owned by Coherent Optics of California) Anson Instrument Company and Anstron Optical Company in the former Wollensak building on Hudson Avenue Planar Optics making prisms of all types Stefan Sydor Optics Dorn Optics in Webster Fresnel Optics on Mount Read Boulevard making high precision molds for Fresnel Lenses JML Optical Industries (was Precision Optics) and several smaller companies. The optical center of America is no longer in Rochester, but spread between Boston and Los Angeles.

Rudolf Kingslake , the author of numerous books on lens and optical design, has spent his lifetime designing and teaching about lenses and optics. Born in London, England, he moved to the United States in 1929 to help establish The Institute of Optics at the University of Rochester. In 1937 he became head of the lens design department at Eastman Kodak. He returned to the University of Rochester upon retiring from Kodak.

In his honor, the annual Rudolf Kingslake Medal and Prize is presented by The International Society for Optical Engineering (SPIE) in recognition of the most noteworthy original paper to appear in Optical Engineering, the SPIE journal on theoretical or experimental aspects of optical engineering.

In addition, Mr. Kingslake is an honorary member of the Optics Society of America (OSA), an honor that can only be bestowed once per year, and the number of honorary members cannot exceed 1/1000 of the total OSA membership.


Eastman Patents Camera - History

Objectively innovate empowered manufactured products whereas parallel platforms. Holisticly predominate extensible testing procedures for reliable supply chains. Dramatically engage top-line web services vis-a-vis cutting-edge deliverables.

Eastman Kodak Co. Camera Listing

CLICK HERE for an icon list view of the Eastman Kodak Cameras

Kodak Cameras - Made in the USA

1931 - 1934 Camp Fire Girls (V.P. Model B)
1933 - 1933 Century of Progress World Fair Souvenir
1933 - 1933 Century of Progress - Eastman Box
1953 - 1956 Chevron
1930 - 1932 Coquette Camera (lipstick & compact)

1939 - 1940 New York World's Fair Baby Brownie
1939 - 1940 New York World's Fair Bullet Camera

1916 - 1927 No. 2C Autographic Kodak Junior
1923 - 1928 No. 2C Autographic Kodak Special w/coupled rangefinder
1905 - 1911 No. 2C Brownie
1924 - 1931 No. 2C Kodak Series III
1926 - 1932 No. 2C Pocket Kodak
1928 - 1933 No. 2C Pocket Kodak Special Camera

1931 - 1934 Camp Fire Girls (V.P. Model B)
1933 - 1933 Century of Progress World Fair Souvenir
1933 - 1933 Century of Progress - Eastman Box
1953 - 1956 Chevron
1930 - 1932 Coquette Camera (lipstick & compact)

1939 - 1940 New York World's Fair Baby Brownie
1939 - 1940 New York World's Fair Bullet Camera

1916 - 1927 No. 2C Autographic Kodak Junior
1923 - 1928 No. 2C Autographic Kodak Special w/coupled rangefinder
1905 - 1911 No. 2C Brownie
1924 - 1931 No. 2C Kodak Series III
1926 - 1932 No. 2C Pocket Kodak
1928 - 1933 No. 2C Pocket Kodak Special Camera

1931 - 1933 Rainbow Hawk-eye Vest Pocket
1932 - 1934 Ranca
1932 - 1940 RECOMAR 18 & 33
1946 - 1949 Reflex
1948 - 1954 Reflex II
1935 - 1939 Regent
1939 - 1939 Regent II
1960 - 1963 Retina Automatic I
1960 - 1963 Retina Automatic II
1961 - 1963 Retina Automatic III
1934 - 1937 Retina (Black top plate)
1937 - 1939 Retina I (Chrome top plate)
1939 - 1951 Retina I
1951 - 1954 Retina IA
1954 - 1957 Retina Ib
1937 - 1950 Retina II
1951 - 1954 Retina IIa
1954 - 1957 Retina IIc
1964 - 1967 Retina IIF
1954 - 1958 Retina IIIc
1958 - 1961 Retina IIIC
1959 - 1961 Retina IIIs
1958 - 1959 Retina Reflex
1961 - 1965 Retina Reflex III
1964 - 1968 Retina Reflex IV
1959 - 1961 Retina Reflex S
1967 - 1970 Retina S1 Camera
1952 - 1954 Retinette
1959 - 1967 Retinette 1A 1931 - 1933 Rainbow Hawk-eye Vest Pocket
1932 - 1934 Ranca
1932 - 1940 RECOMAR 18 & 33
1946 - 1949 Reflex
1948 - 1954 Reflex II
1935 - 1939 Regent
1939 - 1939 Regent II
1960 - 1963 Retina Automatic I
1960 - 1963 Retina Automatic II
1961 - 1963 Retina Automatic III
1934 - 1937 Retina (Black top plate)
1937 - 1939 Retina I (Chrome top plate)
1939 - 1951 Retina I
1951 - 1954 Retina IA
1954 - 1957 Retina Ib
1937 - 1950 Retina II
1951 - 1954 Retina IIa
1954 - 1957 Retina IIc
1964 - 1967 Retina IIF
1954 - 1958 Retina IIIc
1958 - 1961 Retina IIIC
1959 - 1961 Retina IIIs
1958 - 1959 Retina Reflex
1961 - 1965 Retina Reflex III
1964 - 1968 Retina Reflex IV
1959 - 1961 Retina Reflex S
1967 - 1970 Retina S1 Camera
1952 - 1954 Retinette
1959 - 1967 Retinette 1A -->

Kodak AG Cameras - Made in Germany
1933 - 1936 Brownie Junior 620
1938 - 1939 Kodak Suprema
c1947 - 1955 Pionier Deko

Kodak Brasileira Cameras - Made in Brazil

Kodak AG Cameras - Made in Germany
1933 - 1936 Brownie Junior 620
1938 - 1939 Kodak Suprema
c1947 - 1955 Pionier Deko


Key events in the history of Eastman Kodak Co.

Kodak postpones an auction of its imaging patent portfolios, though negotiations continue as it looks to sell the patents as it tries to emerge from bankruptcy protection. Here are key events in the history of Eastman Kodak Co.:

1880 — George Eastman begins commercial production of dry plates for photography in a rented loft of a building in Rochester, N.Y.

1888 — The name "Kodak" is born and the Kodak camera is marketed with the slogan, "You press the button, we do the rest."

1889 — The Eastman Co. is formed, taking over the assets of the Eastman Dry Plate and Film Co.

1892 — The company becomes Eastman Kodak Company of New York.

1900 — The first Brownie camera is introduced. Selling for $1 and using film that costs 15 cents a roll, it brings hobby photography within financial reach.

1929 — The company introduces its first motion picture film.

1935 — Kodachrome film is introduced and becomes the first commercially successful amateur color film.

1951 — The low-priced Brownie 8mm movie camera is introduced, followed by Brownie movie projector in 1952.

1962 — The company's U.S. consolidated sales exceed $1 billion for the first time. Its work force tops 75,000.

1963 — Kodak introduces a line of easy-to-use Instamatic cameras with cartridge-loading film (selling more than 50 million by 1970).

1972 — Five pocket-size Instamatic cameras that use smaller cartridges are launched. More than 25 million cameras sell in less than three years.

1975 — Kodak invents the world's first digital camera. The toaster-size prototype captures black-and-white images at a resolution of 10,000 pixels (.01 megapixels).

1981 — Company sales surpass the $10 billion revenue mark. The next year, hometown payroll peaks at 60,400.

1984 — Kodak enters the video market with the Kodavision Series 2000 8mm video system and introduces Kodak videotape cassettes in 8mm, Beta and VHS formats, along with a line of floppy disks for computers.

1988 — Global payroll peaks at 145,300.

1992 — Kodak launches a writeable CD that its first customer, MCI, used for producing telephone bills for corporate accounts.

2003 — Launch of Kodak Easyshare printer dock 6000, which produces durable, borderless 4-by-6-inch prints.

2004 — Kodak begins digital makeover, the same year it gets ejected from the 30-stock Dow Jones industrial average. It cuts tens of thousands of jobs as it closes factories and changes businesses.

2008 — Kodak begins mining its patent portfolio, which generates nearly $2 billion in fees over three years.

2010 — Kodak sues Apple Inc. and Research in Motion Ltd. before the U.S. International Trade Commission, claiming the smartphone makers are infringing its 2001 patent for technology that lets a camera preview low-resolution versions of a moving image while recording still images at higher resolutions. Global employment falls to 18,800.

July 20, 2011 — Kodak begins shopping around its 1,100 digital-imaging patents.

Sept. 27 — Moody's Investors Services downgrades all of its debt ratings for Kodak, citing ongoing weakness in the company's core business operations and the likelihood that flagging demand will hamper results indefinitely.

Oct. 3 — Kodak confirms it has hires Jones Day, a law firm that lists bankruptcies and restructuring among its specialties.

Oct. 16 — Kodak says Imax Co is licensing thousands of patents covering laser projection technology, giving Kodak millions of dollars in revenue. The Kodak patents will allow Imax to provide high-quality digital content for theater screens larger than 80 feet and domed theaters for the first time. Screens that large had previously been limited to film content.

Dec. 19 — Judge extends Apple camera-patent dispute into 2012.

Dec. 22 — Kodak says it has agreed to sell its gelatin business as it looks to boost its dwindling cash reserves. The product is used in photographic and printing processes as well as in food, pharmaceuticals.

Jan. 10, 2012 — Kodak announces plans to realign and simplify its business to cut costs, accelerate its digital transformation and boost its share price. The new structure has two business units — commercial and consumer — instead of three — traditional film and photo paper products consumer digital imaging and graphic communications, which included printing equipment.

Jan. 19 — Kodak files for Chapter 11 bankruptcy protection as it seeks to boost its cash position and stay in business.

Feb. 9 — Kodak says it will stop making digital cameras, pocket video cameras and digital picture frames.

Feb. 15 — Kodak receives court approval to end its sponsorship deal with the Hollywood theater that is the venue for the Academy Awards. Kodak had signed a $74 million deal for naming rights to the theater in 2000. During the Feb. 26 Oscars ceremony, host Billy Crystal jokingly refers to the venue as "the beautiful Chapter 11 Theater."

March 1 — Kodak says it plans to sell its online photo service business to online photo publishing company Shutterfly Inc. for $23.8 million.

April 27 — Kodak says its first-quarter loss widened on a drop in sales and hefty charges related to its reorganization. Revenue fell 27 percent to $965 million, partially as a result of the company's decision to stop selling digital cameras and focus on its other businesses.

April 30 — Kodak lawyers tell a bankruptcy judge that turnover has become a serious problem. The company was granted approval to pay up to $13.5 million in bonuses to persuade key managers to stay on.

May 1 — Audio technology company Dolby Laboratories Inc. gets naming rights to the Oscars venue after Kodak ends a deal early. Bankruptcy judge issues order approving sale of online photo business to Shutterfly.

May 3 — Kodak says Pradeep Jotwani is resigning as the president of consumer business and chief marketing officer. No reason was given.

July 2 — Kodak shuts down Kodak Gallery, North American accounts go to Shutterfly. Judge rules that Kodak can proceed with auctioning some 1,100 digital imaging patents, about 10 percent of the company's portfolio.

Aug. 23 — Kodak says it will sell its document imaging and personalized imaging businesses to better focus on printing and business services. The company says the sale of the units, along with cost-cutting measures and the auction of its patent portfolio, will help it emerge from bankruptcy sometime in 2013. Kodak's document imaging division makes scanners and offers related software and services. The personalized imaging business includes photo paper and still camera film products. It also offers souvenir photo products at theme parks and other venues.

Sept. 10 — Kodak says it is reshuffling executives and cutting thousands of jobs. Kodak says it cut about 2,700 employees worldwide since the beginning of the year and plans to cut about 1,000 more by the end of 2012. The company says annual savings from the cuts should reach about $330 million.

Friday — Kodak postpones indefinitely an auction of its imaging patent portfolios, even as negotiations with potential buyers continue. Kodak also says an alternative option is to keep the patents and create a company to make money by licensing the technology.


Now Streaming

Mr. Tornado

Mr. Tornado is the remarkable story of the man whose groundbreaking work in research and applied science saved thousands of lives and helped Americans prepare for and respond to dangerous weather phenomena.

The Polio Crusade

The story of the polio crusade pays tribute to a time when Americans banded together to conquer a terrible disease. The medical breakthrough saved countless lives and had a pervasive impact on American philanthropy that continues to be felt today.

American Oz

Explore the life and times of L. Frank Baum, creator of the beloved The Wonderful Wizard of Oz.


125 Years Ago Today, George Eastman Patented the Box Camera, Trademarked “Kodak”

Yesterday, Kodak exited bankruptcy, and the world of consumer products, in order to protect what remains of the once megalithic company. It seems a sad coincidence that exactly 125 years ago, George Eastman patented the original box camera, and trademarked the name “Kodak”, starting what was to become one of the powerhouses of the popular camera movement.

On September 4, 1888, George Eastman was granted patent US388,850, for a “camera” — a camera that was to become the foundation of the Kodak empire, and later became known as the Kodak box camera.

The original Kodak box camera marked one of the first popular and easy to use cameras, pushing photography into a hobby that almost anyone could enjoy. Just three years after Eastman had invented the roll film, the Kodak box camera could carry enough film for 100 exposures, and had a fixed focal length. It was the first camera designed specifically for rolls of film, a form factor that would come to dominate the industry.

Not only was the original Kodak camera patented today, but September 4 was also the day that George Eastman trademarked the name Kodak and the tagline “You Press the Button, We Do the Rest”. Kodak was an entirely made up word, which he explained as:

It’s astonishing to think that its been exactly 125 years since one of the most formative photographic powerhouses officially appeared, and while the company might be in tricky financial times now, we can still look back on the incredible things they accomplished before now.


Kodak No. 1

The Kodak was George Eastman's legendary first rollfilm camera bearing the new brand name "Kodak", patented and introduced in 1888. It used Eastman stripping negative film. The Kodak No. 1 of 1889 resembled the Kodak, but featured a more sophisticated shutter. It was available for Eastman stripping negative film or Eastman transparent film.

In use, the shutter was set by pulling a string the camera was sighted by looking along a V-shape on the top of the camera. The shutter was tripped by pressing a button on the camera's side. After exposure, the key was used to wind the film to the next frame. The film moved past a shaft, rotating it, which caused a pointer visible on the top of the camera to rotate, so the photographer could be sure of advancing the correct amount of film. Once one hundred pictures had been taken, the user sent the whole camera back to Kodak for film processing and reloading - at a cost of $10 Ώ] . A hundred round negatives with a diameter of 65mm came from each roll of Eastman American Film. The round image was a design decision, partly as a way of ensuring that the photographer didn't have to hold the camera exactly level with the horizon, and partly to compensate for the poor image quality at the corners of the image. These first Kodak cameras were designed by George Eastman in collaboration with a cabinetmaker, Frank A. Brownell, who set up the production line at Eastman's factory. They are beautifully built, with box joints and strong leather covering.


Action Cameras

While action cameras and quad-rotor helicopters are mostly geared toward shooting video, these two advancements bear mentioning, simply because of how much they’ve advanced people’s ability to capture amazing images.

GoPro HD Hero

A surfer named Nick Woodman wanted a way to capture photos while he was surfing, so he began tinkering with 35mm cameras. Woodman continued to improve on his design, and in 2010, his company, GoPro, released the GoPro HD Hero.

The HD Hero marked the first rugged, waterproof camera able to capture video in 1080p. Since then, the Hero line of cameras has become the standard in the now-widespread market of action cameras.


Philanthropist

Although his company was essentially a monopoly for many years, Eastman was not the average corporate industrialist. He was one of the first American industrialists to embrace and implement the concept of employee profit sharing in the United States, and, in addition, he made an outright gift from his own money to each of his workers. In 1919, he added what is known now as stock options.

His generosity extended beyond his own business, as he gave to the struggling Mechanics Institute of Rochester, which became the Rochester Institute of Technology, as well as M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology). His high regard for education in general led him to contribute to University of Rochester, and the Hampton and Tuskegee institutes. "The progress of the world depends almost entirely upon education," he said.

Dental clinics both in Rochester and in Europe were also a focus of his concern. "It is a medical fact," he said, "that children can have a better chance in life with better looks, better health and more vigor if the teeth, nose, throat and mouth are taken proper care of at the crucial time of childhood."

In all, it is estimated that Eastman contributed more than $100 million of his wealth for philanthropic purposes during his lifetime.


May 2, 1887: Celluloid-Film Patent Ignites Long Legal Battle

To revist this article, visit My Profile, then View saved stories.

To revist this article, visit My Profile, then View saved stories.

__1887: __The Rev. Hannibal Goodwin files a patent application for camera film on celluloid rolls. He beats the Eastman Kodak company by two years and sets off a 27-year legal battle.

Goodwin was an Episcopal rector in Newark, New Jersey. He liked projecting lantern-slides of Bible stories to his Sunday school classes and wanted to try making his own. However, he found the intricacies of glass-plate photography too daunting and decided he could invent a better medium for holding the photographic emulsion.

He was a 65-year old clergyman, not a professional chemist, but two years of tinkering in his attic laboratory finally produced a flexible film from nitrocellulose, a trademarked plastic introduced in 1869. Without a clear understanding of the chemistry involved, he filed a vaguely worded patent application.

Meanwhile, George Eastman introduced rolls of photographic film in 1888, but the rolls were made of paper. Developing the negatives was costly, time-consuming and often produced streaked or blurry images. Professional photographers and serious amateur first adopters would have none of it.

Eastman set his chemist Henry Reichenbach to develop a film medium that would be clear, light, flexible, capable of holding the photochemical emulsion, and resistant to folding, shriveling, stretching, wrinkles, blemishes, bubbles and streaks. Quite a task.

Reichenbach wound up developing a formula remarkably similar to Goodwin's, with one additional ingredient: camphor. He filed a tightly worded patent application in April 1889.

Goodwin's application had been languishing with multiple revisions required to get it in proper form and specificity. The Reichenbach patent was approved in December 1889. The new Kodak film went on sale the next year and was an immediate success.

Goodwin, now retired, contested the Eastman-Reichenbach patent. The case wound its way through the labyrinthine administrative patent process until 1898, when Goodwin was finally awarded his patent. Goodwin died on what is considered the last day of the 19th century: Dec. 31, 1900.

His widow sold the Goodwin company to Anthony & Scovill (which became Ansco in 1907). The new company produced a small amount of film based on Goodwin's original patent, and then it sued Eastman Kodak.

The big company's problem was that in order to improve its film and accommodate new manufacturing processes, it had reduced the amount of camphor in its formula until its product was virtually indistinguishable from Rev. Goodwin's original formula. After more than a decade of legal wrangling, the U.S. Circuit Court of Appeals found in favor of Ansco and Goodwin's heirs (.pdf) in 1914.

Goodwin's patent was due to expire the following year, but Eastman Kodak had to pay out more than $5 million ($111 million in today's money, and 5 percent of George Eastman's net worth then) for past infringement and future license. Other film companies ponied up another $300,000.

Except for the substitution of acetate for celluloid, Goodwin's original technology dominated photography for a century before the advent of digital cameras. But he's hardly a household name.